19 septembrie 2018

TEENS IN THE SPOTLIGHT – MARATONUL ADOLESCENȚEI

SÂMBĂTĂ, 29 SEPTEMBRIE 11:00-22:30 // Teatrul Excelsior TEENS IN THE SPOTLIGHT – MARATONUL ADOLESCENȚEI   11:00 Proiecția scurtmetrajelor câștigătoare ale Festivalului de film SUPER!, făcute de adolescenți și Q&A cu realizatorii  16:00 Proiecția scurtmetrajelor realizate de liceeni în cadrul Atelierului de Cinematografie TEEN-FEST 2018  17:00 PAROLA: 12345678 – Trupa Absent, Baia Mare // spectacol de teatru tânăr  18:30 #MY CELL
9 septembrie 2018

ARLECCHINO ȘI PIERDUTELE IUBIRI

Spectacolul Arlecchino şi pierdutele iubiri are un început shakespearian: doi tineri se iubesc în secret.  Pentru a-i păcăli pe părinții care se împotriveau, se hotărăsc să apeleze la o licoare care simulează moartea celui care o bea. În felul acesta, au timp să își organizeze fuga. Dar calcularea greșită a timpilor și stângăcia servitorilor generează o noapte plină de încurcături și șotii. În zori, totul rezolvă, iar îndrăgostiții pot, în sfârșit, să aibă nunta mult dorită. 
9 septembrie 2018

CINEMA PARADISO

Tânărul Totò trăiește pentru cinema, hrănindu-și imaginația cu secvențe și citate pe care le învață obsesiv pe de rost, suspendat într-un „interval” al timpului real, între rătăcire, descoperire și dispariție. Totò ia mereu de la capăt pelicula propriei vieți, a educației lui sentimentale, țesându-și intriga din cadre de film. Abandonul, singurătatea, auto-acceptarea și capacitatea de a interacționa cu sexul opus se diluează printre secvențe descoperite în filme celebre, într-un dans ludic ce îi permite să oscileze între maturitate și o anume candoare copilărească. Iar în mintea lui Totò, acesta este singurul mod în care viața poate fi înțeleasă, acceptată și transformată pentru că, într-o diemensiune sublimă a existenței, cinema-ul – și arta, în genere, are puterea de a ne face să ne regăsim.
9 septembrie 2018

ANIVERSAREA

Aniversarea este o privire tranșantă în intimitatea unei familii disfuncționale. Dramaturgul olandez Jeroen van den Berg a scris o piesă emoționantă, bine ancorată în actualitate, în care surprinde eforturile „acrobatice” de a păstra aparențele în relațiile cu cei apropiați și cu noi înșine. Teama copiilor de a se maturiza, dorința lor de a-și demonstra independența față de părinți și refuzul acestora de a accepta transformările inevitabile sunt principalele aspecte pe care le aduce în lumină piesa Aniversarea.
9 septembrie 2018

DRAGĂ DOAMNĂ PROFESOARĂ

„Când o profesoară primește vizita neașteptată a unui grup de elevi, nimănui nu-i trece prin gând că această întâmplare ar putea lua o turnură imprevizibilă. Tinerii absolvenți, care și-au dat ultimul examen înaintea încheierii studiilor liceale, se află într-o situație, aparent fără ieșire. Treptat, devenim martorii unui proces de erodare a psihicului uman, printr-o înlănțuire de argumente machiavelic dirijate. Mecanismul alienării este atent dozat de către dramaturg, iar spectacolul se transformă într-o demonstrație milimetrică a unui bisturiu imaginar, care trece prin sufletele personajelor. Căci cruzimea nu are de-a face cu vârsta. Ea se manifestă indestructibil odată ce și-a creat terenul propice.”
9 septembrie 2018

AVIOANE DE HÂRTIE

„Avioane de hârtie”, de Elise Wilk, este o scurtă și dureroasă incursiune în universul secret al adolescenței. O junglă populată de avioane în flăcări, girafe fosforescente, violență, iubire și singurătate. Fiecare personaj are un corespondent în realitate. Un băiat de 16 ani hărțuit de colegi până la limita suportabilității încearcă să se refugieze în propria imaginație și în prietenia cu fata de care este îndrăgostit, pentru a amâna cât mai mult un sfârșit brutal. Spectacolul aduce în discuție problemele cu care se confruntă tinerii de astăzi, urmărindu-le destinele, fricile, speranțele, visele.
9 septembrie 2018

R.U.R. (Rossum’s Universal Robots)

R.U.R. e un spectacol de teatru science-fiction, o privire către un viitor distopic în care obsesia noastră pentru progres tehnologic ne duce spre ruină. E primul text care a avansat ideea că societatea va reuși să creeze inteligență artificială, replici mecanizate ale oamenilor care vor lucra în locul nostru. O societate cu stăpâni și sclavi, în care omul se joacă de-a Dumnezeu și creează utilaje cu suflet.
9 septembrie 2018

VISÂND GLASURI

Spectacolul Visând Glasuri deschide o uşă nouă, pentru mulţi dintre noi secretă, către necunoscutul comunicării în afara cuvintelor rostite. Plecând de la universul emoţiilor copiilor cu deficienţe de auz, povestea descrie o suită de imagini, de stări şi de asocieri foarte poetice ale felului în care sunt percepute sunetele, acolo unde ele nu pot pătrunde aşa cum sunt. Bariera limbajului dintre cei care nu aud şi lumea exterioară se metamorfozează într-un imaginar plin de lirism şi culoare. Glasurile neauzite devin sentimente complexe, de o plasticitate aparte şi puternic spectaculoase.
9 septembrie 2018

BOYZ AND GIRLZ

boyz and girlz este un spectacol despre cyberbulling, ilustrat prin povestea unor adolescenți care încearcă să își găsească locul într-o lume în care identitatea de gen este impusă și în care nu primesc ghidare despre consimțământ, relații, sexualitate și sănătate mentală. Spectacolul explorează reacțiile pe care le au oamenii atunci când se întâmplă un abuz, chestionează problema responsabilității colective și încearcă să arate importanța comunicării între părinți, copii și profesori, precum și necesitatea educației sexuale în România.
9 septembrie 2018

MAMĂ, MI-AM PIERDUT MÂNA!

Adolescența este vârsta la care începem să ne căutăm locul și rostul în lume. De cele mai multe ori, această căutarea identitară înseamnă trecerea prin experiențe esențiale, uneori dureroase.
9 septembrie 2018

WANDA

O familie monoparentală de emigranți polonezi se stabilește în Chicago, în anii crizei economice premergătoare celui de-al Doilea Război Mondial. Doi copii, Wanda și Olek, frate și soră, se confruntă cu problemele adaptării într-un spațiu nou, într-o cultură nouă și încearcă să-și reinventeze sentimentul de „acasă”. Wanda are încredere în vorbele lăsate-n mintea ei ca moştenire: „desenează, Wanda, şi lumea întreagă va încăpea în dulapul tău”, până într-o zi când, obosită şi speriată de glumele proaste, răutăţile şi agresivităţile colegilor săi, cu singura rochie ruptă de aceştia, îi cere tatălui să îi înţeleagă pe ea şi pe Olek şi să se întoarcă în ţara lor. Un spectacol despre discriminare, hărțuire, stigmatul sărăciei și xenofobie, văzute prin ochii unor copii de școală gimnazială.  „Wanda” nu e un spectacol despre victime. E un spectacol despre puterea de a nu mai repeta un rău făcut. E un spectacol despre nevoia de-a opri ceva. Şi de a schimba ceva. E un spectacol despre acele cuvinte care se pot transforma în acţiuni solidare.
9 septembrie 2018

VIAȚA ȘI MOARTEA LUI RICHARD 2

Considerată una dintre cele mai bune lucrări ale lui William Shakespeare, piesa „Richard al II-lea” poate fi considerată fie o tragedie, fie o piesă istorică, fie o dramă politică, ce reflectă un vast ciclu de evenimente dramatice care au marcat parcursul istoric și conturarea identității naționale a Angliei. Piesa aduce în prim-plan comploturile asociate luptei pentru putere, oscilația permanentă între loialitate și trădare și, nu în ultimă instanță, „detronarea” ideii de conducere monarhică, odată cu detronarea lui Richard al II-lea.
9 septembrie 2018

MISSOURI SKY

nu este nici întâmplătoare (deși bazată pe conjunctură), nici frivolă (deși bazată pe un impuls). Doi oameni care, în felul lor, nu-și găsesc locul: o femeie care trăiește cvasi-singură, aflată la răscrucea inefabilă dintre „tinerețe” și „bătrânețe” – sau accepțiunile generale legate de aceste două concepte; un băiat pentru care viitorul nu e sursă de entuziasm, ci de angoasă. O legătură neprevăzută, dar necesară, motivată nu de vreo caracteristică fizică (…), ci de configurații intime.”
9 septembrie 2018

IDENTIFY

Spectacolul Identify are ca obiect de cercetare reflecția omului contemporan asupra realităților înconjurătoarea și asupra lui însuși. Poveștile de viață a opt indivizi, uniți de proximitatea pericolului, de episoade trecutul lor sau – la o primă vedere – de legături de conjunctură, se transformă într-un caleidoscop al existențelor bizare. Cele opt personaje sunt interconectate prin același mod de viață și eforturi de supraviețuire, iar odată cu încercarea de a se identifica, ei devin proprii lor ostatici.
9 septembrie 2018

JURNALUL LUI ROBINSON CRUSOE

Insula pe care a naufragiat acest Robinson al lui Gellu Naum și al Adei Milea e înțesată cu capcane – capcane ale paradoxului, ale ludicului, ale jocului care se hrănește din propria-i substanță.  Jurnalul e un text circular, ironic și autoironic, asemenea cântecelor pe care Ada Milea le compune în așa fel încât să poată fi îndelung fredonate, fără a-și pierde vraja. Vrajă care constă în capacitatea de a ne proiecta pe noi, cei din afara scenei, în chiar centrul scenei, și de a ne îngădui, cu grație, să ne identificăm cu oricare personaj. Cu unul sau cu altul, ori cu toate, pe rând. Și asta deoarece, în acest musical plin de vervă și candoare, e vorba despre dragoste, fidelitate, inocență, trădare, singurătate și, mai ales, despre puterea tămăduitoare a fanteziei. Care dintre noi e străin de asemenea teme?”
9 septembrie 2018

PESCĂRUȘUL

„Am regăsit la UNTEATRU atmosfera anilor mei de tinerețe de la La Mama din New York, același spirit prietenos și liber, o comunitate de artiști care, fără niciun considerent material, sunt animați de pasiunea de a face teatru altfel, de a descoperi “forme noi”. Și ideea acestor forme noi m-a dus direct la Treplev și la „Pescărușul”, o piesă care m-a urmărit toată viața și pe care nu am înțeles-o pe deplin, deși am montat-o în limbi diferite pe trei continente, de fiecare dată altfel. Sper ca această versiune să fie ultima și, deși nu vom putea dezlega misterul care face ca o poveste ce sfârșește în moarte violentă să fie catalogată de Cehov drept comedie, am încredere că împreună vom (re)descoperi paradoxul că în teatru singura permanență e starea de schimbare continuă. Dacă acceptăm că nicio concluzie nu e defintivă, putem porni în căutare.”
9 septembrie 2018

MINUNATA LUME NOUĂ

Pentru a transpune scenic universul aproape neverosimil imaginat de Aldous Huxley, Catinca Drăgănescu a lucrat alături de o echipă artistică tânără și extrem de creativă. A rezultat un spectacol impresionant, atât la nivel ideatic, cât și senzorial, care explorează lucid-ludic noua realitate pe care omenirea o construiește astăzi, sfidând limitele spațiului și ale timpului.  
 
 
//]]>