VIVIEN LEIGH – ULTIMA CONFERINȚĂ DE PRESĂ

În noiembrie 2013 ar fi împlinit 100 de ani. A părăsit această lume când avea 53 de ani, dar a marcat în mod excepțional scena şi ecranul secolului XX, fiind considerată cea mai frumoasă femeie a generaţiei sale. E un spectacol biografic; viaţa lui Vivien Leigh – o mare poveste de dragoste, o fascinantă, tumultoasă şi tragică poveste de dragoste imposibilă, curmată de o boală îngrozitoare.

Dincolo de asta însă este vorba despre rostul artei în lume, despre rolul şi importanţa teatrului. Şi în acest plan, Vivien Leigh este inegalabilă. Hollywood-ul încearcă după mai bine de 80 de ani să găsească o altă Scarlett. Au existat mai multe Blanche, dar nimeni nu s-a ridicat la nivelul ei, în rolul creat în filmul regizat de Elia Kazan. Şi, aşa cum a şi declarat, al treilea rol pe care l-a jucat şi în care va fi amintită este cel de Lady Olivier (a fost căsătorită timp de 21 de ani cu Laurence Olivier). Epoca cuplului regal teatral din Anglia, deţinută de soţii Olivier nu a fost nici ea egalată.

CRONICI

Extrem de simplu pusă în scenă, povestea lui Marcy Lafferty urmează cronologic punctele importante ale vieții lui Vivien, după ce se deschide cu scena acelei conferințe de presă – ultima – la care actrița se trezește singură. Conferința este în fapt un pretext pentru reamintire și retrăire, înainte de moarte, a unui destin fascinant. Iar Lamia Beligan exact asta face, o însoțește pe drumul înapoi, ilustrându-i viața, fără să intre mai mult decât îi permite textul în intimitatea lumii ei. Ca o călătorie în timp în care se vede pe sine la diverse vârste, fără să relaționeze cu adevărat cu sine, chiar dacă intenția textului este asta.
Monica Andronescu – Yorick – Lamia Beligan față în față cu Vivien Leigh
http://yorick.ro/lamia-beligan-fata-in-fata-cu-vivien-leigh/

Acceptând provocarea de a se ridica la înălţimea legendei, Lamia işi etalează sublim complexitatea actoricească. Între tandreţea inimii şi rafinamentul minţii, Lamia se identifică milimetric cu feminitatea capricioasă şi încrâncenarea feroce, cu pasiunea pentru viaţa şi căderile psihice ale celebrei protagoniste, stârnind admiraţie şi compasiune. Această strategie ,,magică” este, în mod cert, proba unei maturităţi artistice şi a unei versatilităţi care reafirmă talentul imens al inegalabilei Lamia Beligan.
Edith Negulici – Revista Teatrală Radio – „Viaţa mea a fost un spectacol bun!”
http://revistateatrala.radioromaniacultural.ro/viata-mea-a-fost-un-spectacol-bun/

Singură în scenă, în fața unor jurnaliști imaginari, Lamia Beligan va expune multiplele fațete ale actriței care-a fascinat o lume-ntreagă. Glisând între exaltare și melancolie, valsează, se contorsionează și se agață într-o permanetă mișcare. Chiar și atunci când trupul său se află într-o postură statică, chipul invadat de emoție al Lamiei Beligan trădează fluctuațiile gândurilor. Fragilă, dar puternică, Vivien Leigh de pe scenă se lasă purtată pe aripile amintirilor și retrăiește bucuria debutului în viața teatrală (…).
Mădălina Dumitrache – Web Cultura – Pe aripile vântului, către paradisul amintirilor
http://webcultura.ro/pe-aripile-vantului-catre-paradisul-amintirilor/

…„Ultima conferinșă de presă” prinde viață prin intermediul Lamiei Beligan, care marturisește că piesa i-a fost recomandată de tatăl său. Recomandarea a fost inspirată, pe scenă Lamia e fragilă, frumoasă, seducatoare și nebună cu convingere și sensibilitate…
Sorana Savu – Cinci femei și-o piesă
https://soranasavu.com/2016/05/27/cinci-femei-si-o-piesa/

În viața reală, Lamia Beligan nu seamănă cu Vivien Leigh. Nu seamănă deloc! Lamia e Lamia, Vivien a fost și rămâne Vivien. Două actrițe, două personalități puternice, inconfundabile. Dar, uluitor, la nici cinci minute de la începutul spectacolului, ai impresia că Lamia Beligan e Vivien Leigh. În toate detaliile, inclusiv cele fizice. Rareori am văzut actrițe cu o asemenea capacitate de transfigurare, o asemenea cuprindere în sine, până la ultima fibră, a personajului...
Gabriela Hurezean – Muze & Arme – Premieră la Teatrul Excelsior: Vivien Leigh, gloria și nefericirea
http://www.muzesiarme.ro/2016/05/28/premiera-la-teatrul-excelsior-vivien-leigh-gloria-si-nefericirea/

(…) ceea ce impune efectiv spectacolul - și este firesc să fie așa - este prestația Lamiei Beligan. Indubitabil, alura perso­na­li­tății - scenice, dar și a celei din viața privată - a celebrei actrițe britanice este covârșitoare și orice apropiere artistică de ea reclamă responsabilitate și calități pe măsură. Dar apropierea de „monstrul sacru” nu o înfricoșează pe Lamia Beligan, ci o provoacă să-și descopere fațete lăuntrice, noi și noi valențe interpretative. Lamia Beligan demonstrează nu doar o tehnică actoricească performantă, inclusiv o tehnică a trupului și chiar pantomimică, rară printre actri­țele noastre de prim-plan, ci și o rară sinceritate și profunzime umană, dublate de o versatilitate pe măsură și o imensă capacitate de dăruire de sine…
Elena Dulgheru – ziarul Lumina – Vivien și Lamia – o confruntare în care ambele câștigă
http://ziarullumina.ro/vivien-si-lamia-o-confruntare-in-care-ambele-castiga-113734.html

Vivien Leigh - Ultima conferinţă de presă, piesă pe care o putem vedea pe 19 februarie la Teatrul Excelsior şi pe 4 martie la Ateneul din Iaşi, este primul one woman show din cariera prolifică a Lamiei Beligan. Într-un spectacol dinamic, viu, incitant, actriţa trece rapid de la o situaţie la alta, de la o stare la alta.
Bogdan Nicolai – Lamia Beligan la LIFE COUCH
http://www.alistmagazine.ro/lamia-beligan-la-life-couch-video-interview/

 

 

 

 

 
 
//]]>